Рекомендації вчителям
для роботи
з учнями середнього шкільного
віку
1.Слід пам’ятати, що лише в умовах творчого
підходу можливий розвиток здібностей дитини. Будьте захопленими своєю справою,
не бійтеся виявляти свої здібності не пов’язані з професійною діяльністю.
Намагайтеся підтримувати неординарність і творчість своїх вихованців.
2.
Враховуйте в педагогічній діяльності вікові психологічні особливості розвитку
пізнавальної та інтелектуальної сфери:
1)
у цьому віці логічна пам’ять, а також довільна і опосередкована є провідними.
Слід стимулювати розвиток логічної пам’яті. Для дітей запам’ятовувати- означає
мислити, встановлювати логічні зв’язки в рамках матеріалу. Дітям необхідно
давати завдання, які потребують створення плану усного чи письмового тексту.
2)
у роботі враховувати те, що мислення та мовлення взаємопов’язані й розвиток
одного впливає на розвиток іншого.
3.Виявлення
здібностей має відбуватися обов’язково і не пізніше
6-7
класу.
4.
Пам’ятайте, що лише в навчальній діяльності формуються здібності. Це
відбувається за рахунок засвоєння понять, уміння ними оперувати, розвитку
логічного та абстрактного мислення.
Рекомендації
для роботи з дітьми
старшого
шкільного віку
1.Необхідно
стимулювати процес становлення практичних умінь та навичок для вдосконалення
професійних здібностей.
2.Слід
надавати учням можливість працювати в таких сферах діяльності, де вони можуть
виявити себе з кращого боку, реалізувати свій потенціал.
3.
Враховувати в педагогічній діяльності психологічні особливості розвитку
пізнавальної та інтелектуальної сфери.
1)
У цьому віці думка остаточно поєднується зі словом. Слід стимулювати
становлення мислення за допомогою риторичних вправ на формування вміння планувати,
писати самостійні роботи та виступати перед аудиторією, відповідати на
запитання. Надзвичайно велике значення мають різні форми письмового викладу.
Використовувати таку форму роботи не лише на заняттях з мови і літератури, а й
на заняттях з таких предметів, як історія, математика, географія, біологія, іноземна
мова.
2)
Необхідно навчити учнів самостійно знаходити визначення понять та оперувати
ними. Для формування таких умінь слід враховувати індивідуальні особливості
кожного учня, давати їм матеріал, який потребує додаткового самостійного
опрацювання. На заняттях працювати над визначенням понять, а не давати їх у
готовому вигляді.
3) Сприяти формуванню внутрішнього плану дій
за допомогою спеціальних вправ. Наприклад, під час розв’язування задачі
спочатку створювати план дій, а потім практично їх розв’язувати.
4) Сприяти розвитку таких показників творчого
мислення, як гнучкість, швидкість, точність, оригінальність.
Давати
учням завдання, які потребують використання перелічених показників. Швидкість –
здатність висловлювати максимальну кількість ідей. Гнучкість – здатність
висловлювати різноманітні ідеї. Оригінальність – здатність генерувати нові,
нестандартні ідеї. Точність – здатність удосконалювати чи надавати завершеного
вигляду своїм ідеям.
Наприклад:
Природничі науки.
Назвати максимальну кількість предметів, які працюють на електриці, або
розповісти про всі можливі варіанти використання води.
Математика.
Назвати предмети, які існують парами, розповісти про можливі варіанти
класифікації таких предметів.
Професійні якості, необхідні вчителю для роботи з обдарованими дітьми
Учитель повинен:
1. Бути доброзичливим, чуйним, поважати право іншого бути несхожим на нього самого.
2. Розбиратися в психології обдарованих дітей, відчувати їхні потреби та інтереси.
3. Мати високий рівень інтелектуального розвитку.
4. Мати широке коло інтересів і вмінь.
5. Володіти почуттям гумору ( але без схильності до сарказму).
6. Мати живий та активний характер.
7. Виявляти гнучкість, бути готовим до пкерегляду своїх поглядів і постійного самовдосконалення.
8. Мати творчий особистий світоглядд.
9. Мати високу самооцінку, позитивну "Я - концепцію".
10. Бути емоційно стабільною людиною, тому що співробітництво з обдорованою дитиною потребує великих емоційних витрат, а це - велике навантаження.
11. Мати здібність до індивідуалізіції навмання.
12. Уміти модифікувати навчальні програми.
13. Бути готовим до виконання найрізноманітніших додаткових обов'язків, пов'язаних із навчанням обдарованих дітей.
Вікова категорія дітей
|
Основні особливості
вікової обдарованості
|
Завдання роботи
з обдарованими дітьми
|
Форми роботи з
обдарованими дітьми
|
Позиція вчителя
|
Учні
10-11 класів
|
Енергійне
зростання моральних та інтелектуальних сил і можливостей; підвищений рівень
абстрагування й узагальнення; формування прямих і зворотних операцій,
міркувань і умовиводів; критичність; посилення розумової діяльності;
прагнення до самовдосконалення; становлення світогляду, моральних ,
естетичних почуттів.
Зростання
й збагачення обдарованості; становлення, формування спеціальних схильностей
нахилів і здібностей. Уміння передбачати наслідки діяльності, критичність
мислення.
|
Розвиток
інтересу до творчості ( фото-, кіно-, художньої); розвиток конструктивних винахідницьких
можливостей.
|
Профільні
класи; класи з поглибленим вивченням предметів; індивідуальні навчальні
плани; інтелектуально – розважальна
ігрова діяльність; дослідницька діяльність, Позакласна робота: гурток,
факультатив, вечори, свята, олімпіади, товариства, змагання, турніри,
вікторини, диспути. Захист творчих
робіт: проектів, рефератів, виготовлення недіючиз виробів ( ліплення,
різблення, інкрустація); виготовлення діючих виробів.
|
Співпраця.
Розумна тактовна порада, консультація. Сприяти створення умов для розвитку роботи з
фахівцями вищого рівня.
|
Учні
5 – 9 класів
|
Інтенсивне
формування особистості; значне зростання моральних та інтелектуальних сил; прагнення до
самостійності, самоосвіти, до найраціональнішого способу вирішення;
послідовне, обгрунтоване мислення; розвиток просторових уявлень; формування стійкого інтересу до
окремих предметів; усвідомлення своїх почуттів і вміння їх висловлювати. Наявність
інтересу до парадоксів. Застосування навчальних навичок під час різних видів
діяльності.
|
Залучення
до винахідництва і дослідницької
роботи: розвиток навичок аналізу, самоаналізу; впровадження проблемних
методів навчання; залучення до аналізу проблемних ситуацій, висунення
гіпотез, їх вргументації, наукової перевірки і формування обгрунтованих
висновків; різнорівнева диференціація. Навчання орієнтації в інформаційному
просторі; розвиток навичок, комунікативних взаємин.
|
Тематичні,
творчі, індивідуальні завдання, спрямовані на розширення, поглиблення знань;
консультації; спортивні та інтелектуальні ігри ( шахи, шашки, головоломки,
шаради); турніри, конкурси, читацькі конференції, олімріади; зустрічі з майстрами; виставки робіт;
гурткова робота.
|
Доброзичливе
і обережне оцінювання всіх видів діяльності учня; підтримка, захист
формування доброзичливого ставлення з боку дорослих та дітей.
|
Компоненти та критерії готовності учителів математики до роботи з обдарованими дітьми
Мотиваційний | Особистісний | Змістовий | Процесуальний | Креативний |
компонент | компонент | компонент | компонент | компонент |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1. Високий рівень сформованості професійно - педагогічної мотивації; розвиток стійкого інтересу та відповідальне ставлення до проблеми обдарованості. Усвідомлення суспільного і особистісного значення виявлення , розвитку та реалізації творчих обдарувань школярів. наявність потреби ефективної організації цієї діяльності. Бажання поглиблювати методичні та психологічні знання й удосконалювати спеціальності педагогічні уміння роботи з обдарованими учнями.
2. Уміння прогнозувати та об'єктивно оцінювати результати своєї роботи з обдарованими школярами. Самооцінка своїх здібностей та можливостей стосовно організації навчання і виховання. Розуміння особливостей навчальної діяльності обдарованих школярів та особливостей їх розвитку. Уміння діяти в непередбачуваних ситуаціях, наполегливість у подоланні труднощів в розвитку обдарованих учнів. Почуття відповідальності за результати навчання. Уміння берегти витримку і володіти нею; переборювати втому та інші негативні фактори під час занять. Мобілізовувати свій внутрішній потенціал для досягнення мети.
3. Повнота та системність знань ( рівень теоретичної підготовки). Взаємозв'язок комплексності знань з оволодінням теоретичними та методичними знаннями. Опанування процесуальною сутністю комунікативно-мовленнєвої діяльності та сформованістю прикладних знань і вмінь.
4. Психолого-педагогічні уміння ( аналітичні, прогностичні, організаційні, діагностичні, ефлексивні). Уміння ствррювати оптималдьні умови для повної реалізації обдарувань школярів. Уміння забезпечити навчальний процес методикою виявлення розвитку обдарованостей. Оволодіння педагогічними і навчальними технологіями навчання та виховання обдарованих школярів.
5. Варіантність вибору шляхів розв' язання проблеми. Високий рівень творчого потенціалу: оригінальність розв'язання окремих проблем та їх своєчасне вирішення. Вміння змінюватись і пристосовуватись до нових потреб ринку праці, управляти інформаціями; активно і швидко приймати рішення. Здатність накопичувати і переосмислювати знання; нестандартно мислити. Вчитись - протягом усього життя.
2. Уміння прогнозувати та об'єктивно оцінювати результати своєї роботи з обдарованими школярами. Самооцінка своїх здібностей та можливостей стосовно організації навчання і виховання. Розуміння особливостей навчальної діяльності обдарованих школярів та особливостей їх розвитку. Уміння діяти в непередбачуваних ситуаціях, наполегливість у подоланні труднощів в розвитку обдарованих учнів. Почуття відповідальності за результати навчання. Уміння берегти витримку і володіти нею; переборювати втому та інші негативні фактори під час занять. Мобілізовувати свій внутрішній потенціал для досягнення мети.
3. Повнота та системність знань ( рівень теоретичної підготовки). Взаємозв'язок комплексності знань з оволодінням теоретичними та методичними знаннями. Опанування процесуальною сутністю комунікативно-мовленнєвої діяльності та сформованістю прикладних знань і вмінь.
4. Психолого-педагогічні уміння ( аналітичні, прогностичні, організаційні, діагностичні, ефлексивні). Уміння ствррювати оптималдьні умови для повної реалізації обдарувань школярів. Уміння забезпечити навчальний процес методикою виявлення розвитку обдарованостей. Оволодіння педагогічними і навчальними технологіями навчання та виховання обдарованих школярів.
5. Варіантність вибору шляхів розв' язання проблеми. Високий рівень творчого потенціалу: оригінальність розв'язання окремих проблем та їх своєчасне вирішення. Вміння змінюватись і пристосовуватись до нових потреб ринку праці, управляти інформаціями; активно і швидко приймати рішення. Здатність накопичувати і переосмислювати знання; нестандартно мислити. Вчитись - протягом усього життя.
Відмінності
між «Відмінником» та «Обдарованим учнем»
№
|
Відмінник
|
Обдарований
учень
|
1
|
Знає відповіді
|
Ставить
питання
|
2
|
Цікавиться
|
Допитливий
|
3
|
Висловлює
цікаві думки та ідеї
|
«Дикі
думки», ідеї
|
4
|
Наполегливо
працює
|
Грається.
Але отримує високі бали, особливо з творчих завдань
|
5
|
Відповідає
|
Дискутує
|
6
|
Слухає
з цікавістю
|
Емпатійний
|
7
|
Легко
вчиться
|
Вчиться
самостійно і наперед
|
8
|
Потребує
6 – 8 повторень
|
1-
2 повторення достатньо
|
9
|
Розуміє
ідеї
|
«Конструює»
абстракції
|
10
|
Проводить
час з однолітками
|
Більше
до вподоби компанії дорослих
|
11
|
Виконує
домашні завдання
|
Створює
проекти
|
12
|
Копіює
|
Творить
нове
|
13
|
Любить
школу
|
Любить
пізнавати
|
14
|
Добре
сприймає матеріал
|
Інтенсивно
досягає бажаного , налаштовуючи самого себе
|
15
|
Запам’ятовує інформацію
|
Використовує
інформацію
|
16
|
Має
добру пам’ять
|
Добре
працює розум
|
17
|
Любить
послідовність
|
Любить
складність
|
18
|
Готовий
до дії, реагування, відповіді
|
Уважно
придивляється до життя і все помічає
|
19
|
Задоволений
своїми успіхами в навчанні
|
Критично
ставиться до себе і до інших
|
Іноваційний підхід до організації роботи
з обдаровоною дитиною
1. Підкреслення поваги до дитини, її інтересів, бажання працювати самостійно.
2. Надання дитині свободи вибору у галузі застосування своїх знань та методів досягнення мети.
3. Індивідуальне застосування навчальної програми залежно від особливостей учня.
4. Схвалення досягнень в одній галузі з метою викликати інтерес до інших.
5. підкреслення в міру позитивного значення індивідуальних особливостей та успіхів.
6. Терпиме ставлення до своїх недоліків у роботі такої дитини, наприклад. безладдя.
7. Надання допомоги дітям, які мають протилежну точку зору на якусь проблему.
8. Заохочувати до спільної діяльності іншими учнями.
9. Добувати максимальну користь із індивідуальних захоплень обдарованої дитини.
Немає коментарів:
Дописати коментар