поради батькам



                Рекомендації  батькам  для  роботи  з дітьми

1. Цікавтеся інформацією про навчальні заклади, розширюйте уявлення про коло професій, доступних старшокласникам, допомагайте дітям правильно оцінити свої можливості.
2. Не привчайте дітей до думки, що все вирішите за них самі.
3. Формуйте відповідальне ставлення до професійного вибору, зробленого самостійно.
4. Намагайтеся відшуковувати інформацію про умови праці і їх особливості.
5. Схвалюйте перебування вашої дитини у різноманітних гуртках та секціях, що допоможе їй краще пізнати себе, свої інтереси та здібності.
6. Ознайомлюйтесь самі і ознайомлюйте дітей зі станом ринку праці в регіоні, а також   вищими навчальними закладами.
7. Відвідуйте місцевий центр зайнятості та інші установи й організації для проведення просвітницької роботи.
8. Ознайомлюйтесь з основними психологічними чинниками, що сприяють успішній діяльності людини в певній сфері (психофізіологічні особливості, здібності, мотивація тощо), найважливішими вимогами професій типу  "людина – людина", "людина – техніка",  "людина – художній образ",  "людина – природа",  "людина – знакова система".
9. Використовуйте у навчанні та вихованні дітей теоретичні засади виявлення здібностей дитини, шляхи їх розвитку.
10. Вивчайте особливості своєї дитини, зчиняйте вплив на формування її світогляду, сприяйте її особистісному та професійному самовизначенню.
11. Створіть умови для розвитку здібностей, організуйте діяльність дитини так, щоб вона була творчою, не рутинною, що саме по собі стимулює розвиток мислення.
12. Спрямовуйте діяльність на активізацію пізнавальної потреби шляхом підтримки природної допитливості.
13. Стимулюйте розвиток потреби досягнення успіхів. Викорінюйте потребу у втечі від невдач, пояснюйте, що невдачі – це теж позитивний результат діяльності.
14. Враховуйте психологічні особливості пізнавального та інтелектуального розвитку дитини певного віку.
15. Не забувайте у навчанні та вихованні використовувати метод похвали.
16. Сприяйте самостійності дитини у її вчинках, думках , ідеях.
17. Схвалюйте ініціативність вашої дитини.
18. Відокремлюйте негативні вчинки вашої дитини від її особистості.
19. Приділяйте якомога більше уваги запитанням  і тому, чим цікавиться дитина.






Творчий потенціал вашої дитини
Тест для дітей 7-13 років допоможе перевірити ваші власні спостереження і визначити, у чому талановита ваша дитина, до якої області діяльності його тягне. Не почувайте собі розчарованим, якщо результати не відповідають вашим чеканням: адже дитина міняється, усе в нього попереду.
    ТАК       НІ     Питання
                   1. Чи трапляється дитині знаходити незвичайне застосування якому-небудь предметові?
                   2. Чи змінює він свої схильності?
                   3. Чи любить малювати абстрактні картини?
                   4. Чи любить малювати уявлювані предмети?
                   5. Чи любить фантастичні історії?
                   6. Чи складає розповіді або вірші?
                   7. Чи любить вирізувати вигадливі фігурки з папера?
                   8. Чи зробив коли-небудь те, чого не знав або те, чого не існує?
                   9. Чи буває в нього бажання щось переробити на свій смак?
                   10. Чи боїться темряви?
                   11. Чи винайшов коли-небудь нове слово?
                   12. Чи вважав це слово зрозумілим без роз'яснення?
                   13.Чи пробували переставляти меблі по своєму розумінню?
                   14. Чи був удалий цей задум?
                   15. Чи використовував коли-небудь річ не по її призначенню?
                   16. Чи могла ваша дитина, будучи зовсім маленьким, відгадувати призначення різних предметів?
                   17. Чи переважає  у виборі одягу свій смак вашому?
                   18. Чи є в нього свій внутрішній світ, недоступний навколишнім?
                   19. Чи шукає пояснення тому, чого ще не розуміє?
                   20. Чи часто просить пояснити навколишні його явища?
                   21. Чи любить читати книжки без ілюстрацій?
                   22. Чи винаходить власні ігри і розваги?
                  23. Пам'ятає і чи розповідає свої сни або пережиті враження?

               До результатів -->>                                                       
    Результати тесту
    Від 20 до 23 балів
    Дитина дуже кмітлива, здатна мати власну точку зору на навколишнє, і варто допомагати йому в цьому. Усі задатки творчої особистості.
    Від 15 до 19 балів
    Дитина не завжди виявляє свої здібності, вона спритна і кмітлива, лише коли чим-небудь зацікавлена. Допомагайте йому домагатися успіху в тому, що його цікавить.
    Від 9 до 14 балів
    Велика кмітливість, достатня для багатьох областей знань, де не обов'язковий власний погляд на речі. Але для занять творчістю багато чого не вистачає.
    Від 4 до 8 балів
    Велика кмітливість, достатня для багатьох областей знань, де не обов'язковий власний погляд на речі. Але для занять творчістю багато чого не вистачає.
    Менш 4 балів
    Дитині не вистачає винахідливості, але вона може досягти успіху як гарний виконавець, навіть у складних професіях.






Анкета для батьків

Прізвище, ім’я, по-батькові ___________________________________
Професія __________________________________________________
Прізвище, ім’я дитини _______________________________________

1.      Чи вибрала Ваша дитина навчальний заклад для продовження освіти (або майбутню професію)?
а) так, вибрала;
б) вибрала, але ще вагається;
в) не вибрала;
г) не знаю.
2.      Який шлях набуття освіти (професії) Ви рекомендуєте синові (дочці)? Назвіть навчальний заклад.
а) профтехучилище;
б) технікум;
в) йти працювати;
г) ВНЗ.
3.      Чи співпадає Ваша рекомендація з думкою дитини?
а) повністю співпадає;
б) співпадає в основному;
в) не співпадає;
г) не знаю.
4.      Як Ви готуєте сина (дочку) до майбутньої професії?
а) розповідаєте про свою професію, трудові традиції сім’ї;
б) знайомите зі своїм підприємством;
в) рекомендуєте літературу з урахуванням інтересів дочки (сина);
г) радите вибрати гурток, секцію, лекторій;
д) відвідуєте з нею музеї, виставки для розвитку інтересів;
е) інші форми (допишіть______________________________.
5.      Яким чином Ви могли б долучитися до роботи школи щодо підготовки дітей до праці і вибору майбутньої професії?
а) організували би екскурсію на своє підприємство;
б) виступили би з бесідою, розповіддю про свою професію;
в) керували б гуртком;
г) організували би суспільно-корисну, виробничу працю учнів;
д) виїхали би з учнями в табір праці і відпочинку;
е) запросили б до учнів своїх товаришів по роботі, людей цікавих та важливих у суспільстві професій;
ж) організували б конкурс-огляд трудових умінь;
з) організували б індивідуальне шефство, наставництво (інше)
Своя пропозиція______________________________________
6.      Чи достатньо у Вас знань, щоб надати дитині кваліфіковану допомогу щодо вибору майбутньої професіїї?
а) так, завжди достатньо;
б) не вистачає спеціальних знань з профорієнтації;
в) не вистачає загальних психолого-педагогічних знань;
г) не задумувався.
7.      Як Ви підвищуєте рівень знань і вмінь із сімейного виховання, профорієнтації?
а) передплачуєте спеціальні журнали, відвідую лекції з педагогіки;
б) консультуюсь з педагогами;
в) відвідую батьківські збори;
г) не займаюся педагогічною самоосвітою.
    8. Що, на Ваш погляд, потрібно зробити педагогам  батькам для        поліпшення підготовки учнів до майбутньої професії?
   
9       Що на Вашу думку слід враховувати, допомагаючи дитині робити її професійний вибір ?
а) її можливості ( здібності, нахили, інтереси);
б) її бажання, мрії, прагнення:
в) ситуацію в суспільстві стосовно можливості працевлаштування;
г) свої можливості: допомагати, наставляти, сприяти профзростанню
д) результати профдіагностичних обстежень та рекомендацій;
           е) свій варіант________________________







Анкета для батьків з вибору профілю навчання дитини

1.      Де Ваша дитина буде продовжувати навчання після закінчення 9 класу?
а) в 10 класі даної школи;
б) в училищі;
в) в гімназії, ліцеї;
г) коледжі, технікумі;
д) інше _________________________________________________
2.      Що було вирішальним у цьому виборі?
а) здібності і нахили дитини;
б) орієнтація на майбутню професію;
в) бажання отримати належну підготовку до вступу у ВНЗ;
г) інше _________________________________________________
3.      У якій сфері професійної діяльності Ви бачите свою дитину?
а) людина-природа;
б) людина-техніка;
в) людина-людина;
г) людина-художній образ;
д) людина-знакова система.
4.      Якщо Ваша дитина планує продовжити навчання у 10 класі, то який профіль, на Вашу думку, відповідає її інтересам та здібностям?
а) філологічний;
б) фізико-математичний;
в) природничий;
г) суспільно-гуманітарний;
д) універсальний;
е) інший ________________________________________________



Поради батькам, які бажають розвивати 
здібності своїх дітей
1. Не стримувати  розкриття потенціальних можливостей психіки.
2. Уникати однобокості в навчанні та вихованні.
3. Не позбавляти дитину ігор, забав, казок, створювати умови для виходу дитячої енергії, рухомості, емоційності.
4. Допомагайте дитині в задоволенні основних людських потреб ( почуття безпеки, кохання, повага до себе та оточуючих), оскільки людина, енергія якої витрачається на загальні проблеми, найменше спроможна досягти висот самотвердження.
5. Залишайте дитину на самоті й дозволяйте займатися своїми справами. пам'ятайте: "Якщо Ви хочете своїй дитині добра, навчіть її обходитись без Вас"
6. Підтримуйте здібності дитини до творчості й проявляйте співчуття до її невдач. уникайте незадовільної оцінки творчих спроб дитини.
7. Будьте терплячими до ідей, поважайте допитливість, питання дитини. відповідайте на всі запитання, навіть, якщо вони, на Ваш погляд, виходять за рамки дозволеного.
8. Навчити слід не того, що сама дитина може, а того, що вона опановує за допомогою дорослого, показу, підказки.





Пам'ятка для батьків 
1. Щодня глибше пізнавайте свою дитину. З'ясуйте її сильні й слабкі сторони. Спираючись на те, що  дитина вміє робити добре. Підтримайте її у вдосконаленні інших вмінь і навиків.
2. Забезпечте дитині максимальну самостійність у вирішенні завдань Не давайте вказівок щодо виконання. хваліть за незалежнсть, творчість і доведення спави до кінця.
3. Не критикуйте за помилки, що трапляються в процесі навчння. допоможіть зрозуміти причину і похваліть за активність.
4. Не стримуйте ініціативу дитини.
5. Всіляко стимулюйте творчість, пошук різних варіантів вирішення питань.







Анкета для батьків для визначення здібностей дитини

За допомогою цієї анкети, що містить дослідження різних спе­ціальних здібностей, ви можете з'ясувати, якими з них володіє ва­ша дитина. Нижче перераховано вісім галузей, у яких дитина може виявити свої таланти, і подано їх характеристики.

Як користуватися анкетою
1.      Уважно прочитайте запитання.
2.      Дайте оцінку кожній з якостей у балах (за 5-бальною системою):
 5 балів
— така якість сильно виражена у вашої дитини;                
     4 бали — виражена вище середнього;                                                     
     З бали
— виражена середньо;                                                                  
     2 бали — слабо виражена;
1 бал — зовсім не виражена.                                                                    
3.      Підсумуйте бали за всіма якостями у межах кожної з галузей.
Загальну кількість набраних балів у межах кожної галузі роз
діліть на кількість запитань у цій галузі.
4.      Спробуйте скласти графічне зображення здібностей вашої дитини. Для цього на горизонтальній осі позначте вісім галузей здібностей, на вертикальній відзначте отриманий для кожної з них середній бал. Ви отримаєте ламану лінію — профіль здібностей вашої дитини.                                
        Ця анкета — своєрідна опорна схема для спостережень за дитиною. Запропоновані характеристики здібностей допоможуть вам проаналізувати її поведінку, розумовий і фізичний розвиток. Звісно, анкета не вичерпує всіх особливостей поведінки дитини, тому, за необхідності, додайте власні характеристики її здібностей.
      
Здібності до заняття науковою діяльністю
1.       Висловлює думки точно (в усній або письмовій формі).
2.   Читає книги, науково-популярні видання, дещо випереджаючи своїх однолітків;
3.  Здатна розуміти абстрактні поняття, установлювати взаємозв'яз­ки, узагальнювати.
4.        Володіє сенсомоторною координацією (відмінно фіксує те, що бачить, і чітко записує те, що чує).
5.        Після уроків полюбляє читати науково-популярні журнали і книги.
6.   Не сумує, якщо проект або нова ідея не підтримані вчителями, батьками або якщо її експеримент не вдався.
7.        Намагається з'ясувати причини і сенс подій.
8. Проводить багато часу над створенням власних «проектів»: кон­струюванням, побудовою, збиранням.
9. Любить обговорювати наукові події, винаходи, часто замислю­ється над цим.
10. Пластична і відкрита до всього нового, не зациклюється на ста­рому. Любить випробовувати нові способи розв'язання життєвих проблем, не використовує вже випробувані варіанти, не боїться
нових спроб, завжди перевіряє нові ідеї та може від них відмо­
витися лише після експериментальної перевірки.
      Разом:_______
Музичні здібності
1.       Дуже швидко і легко відгукується на ритм і мелодії, завжди вслу­ховується в них.
2.       Добре співає.
3.   У гру на інструменті, в пісню або танець вкладає багато енергії та відчуттів.
4.       Любить музичні записи. Прагне піти на концерт або туди, де мож­на послухати музику.
5.       У співі або музиці передає відчуття, свій стан.
6.       Вигадує оригінальні, власні мелодії.
7.       Добре грає на якому-небудь інструменті.
Разом:
_______
Технічні здібності
1.       Добре виконує завдання з ручної праці.
2.       Цікавиться механізмами і машинами.
3.       Захоплюється конструюванням машин, приладів, авіамоделей, поїздів, радіоприймачів.
4.   Може легко полагодити зіпсовані прилади, використовувати ста­рі деталі для створення нових виробів, іграшок, приладів.
5.       Знається на «прихмах» механізмів, любить загадкові поломки і запитання на «пошук».
6.   Любить малювати креслення та ескізи механізмів.

7.       Читає журнали і статті про створення нових машин і меха­нізмів.
Разом:________
       Літературна обдарованість
1.       Може легко побудувати розповідь, починаючи із зачину і завер­шуючи розв'язанням якого-небудь конфлікту.
2.       Доповнює чимось новим і незвичайним, коли розповідає про зна­йоме і відоме всім.
3.       Дотримується лише необхідних деталей у розповідях про події, усе неістотне відкидає, залишаючи найголовніше й найхарак­терніше.
4.       Розповідаючи про щось, уміє дотримуватися обраного сюжету, не втрачає основної думки.
5.       Обирає в своїх розповідях такі слова, що добре передають емо­ційний стан героїв, їх почуття.
6.       Уміє передавати деталі, що важливі для розуміння події, і в той же час притримується основної лінії подій, про які любить роз­повідати.
7.       Любить писати розповіді та вірші.
8.       Змальовує в розповідях своїх героїв живими, передає їх почут­тя, настрій, характер.
Разом:_______
Артистичні здібності
1.        Легко перевтілюється в іншого персонажа, людину тощо.
2.        Розуміє і добре змальовує конфлікт, коли має можливість розі­грати певну драматичну ситуацію.
3.        Передає почуття мімікою, жестами, рухами.
4.        Прагне викликати емоційні реакції у інших людей, коли про щось із захопленням розповідає.
5.        Легко передає почуття й емоційні переживання.
6.        Змінює тональність і тембр голосу, якщо змальовує іншу лю­дину.
7.        Цікавиться акторською грою.
Разом:_______

Здібності до спорту
1.        Енергійна і справляє враження дитини, яка потребує великого обсягу фізичних рухів, щоб почуватися щасливою.
2.        Любить брати участь у спортивних іграх або змаганнях.
3.        Постійно досягає успіху в якому-небудь виді спорту.
4.        Бігає швидше за всіх у класі.
5.        Краще за інших координована в рухах, рухається легко і граці­озно.
6.        Любить ходити в походи, грати на відкритих спортивних май­данчиках.
7.        Уважає за краще проводити вільний час, граючи в хокей, бас­кетбол, теніс, футбол тощо.
Разом: __________       
Інтелектуальні здібності
1.       На заняттях все легко і швидко схоплює.
2.   Має відчуття здорового глузду і використовує знання в практич­них повсякденних ситуаціях.
3.   Добре і зрозуміло міркує, не плутається в думках.
4.   Відчуває зв'язок між однією подією та іншою, між причиною і наслідком.
5.   Добре розуміє недомовлене, здогадується про те, що часто пря­мо не висловлюється дорослим, але мається на увазі.
6.   Установлює причини вчинків інших людей, мотиви їхньої пове­дінки.
7.       Швидко запам'ятовує почуте або прочитане без спеціального за­учування, не витрачає багато часу на повторення того, що потріб­но запам'ятати.
8.       Знає багато про проблеми і події, про які її однолітки і не здога­дуються.
9.       У дитини багатий словниковий запас, вона легко користується новими словами, точно висловлює свою думку.
10.        Любить книги, що зазвичай читають не однолітки, а діти, стар­ші на один—два роки.
11.        Виконує складні завдання, що вимагають розумових зусиль.
12.        Ставить багато запитань. Цікавиться багато чим і часто запитує про ц«з дорослих.
13.        Випереджає однолітків у навчанні на рік або два (тобто реально повинна б навчатися у Старшому класі, ніж навчається зараз).Часто нудьгує на уроці через те, що навчальний матеріал вже добре знайомий їй із книг, журналів, розповідей дорослих.
14.        Оригінально мислить і пропонує несподівані відповіді, рі­шення.
15.        Дуже сприйнятлива, спостережлива, швидко реагує на нове і не­
сподіване.
Разом:_______
Художні здібності
1.       На її малюнках — різноманітність предметів, ситуацій, людей (відсутня одноманітність у сюжетах).
2.       Серйозно ставиться до творів мистецтва. Стає вдумливою і дуже серйозною, коли бачить гарну картину, незвичайну скульптуру, красиво і художньо виконану річ.
3.       Оригінальна у виборі сюжету, складає своєрідні композиції з кольорів, малюнків, каменів тощо
4.   Завжди готова використовувати який-небудь новий матеріал для виготовлення іграшки, картини, малюнка, композиції, у будів­ництві на ігровому майданчику, в роботі з ножицями, клеєм.
5.   Коли має вільний час, то охоче малює, ліпить, створює речі, що мають художнє значення (прикраси для будинку, одяг тощо).
6.   Малює і ліпить для того, щоб висловити свої почуття і настрій.
7.       Цікавиться творами мистецтва, створеними іншими людьми. Мо­же висловити власну оцінку, намагається відтворити те, що їй сподобалося, у своєму малюнку або в зробленій власноруч іграш­ці, скульптурі.
   
8.   Любить працювати з пластиліном, глиною, що дають можливість змальовувати побачене в трьох вимірах.
       Разом: __________       







Немає коментарів:

Дописати коментар